Flota B737 MAX Polskich Linii Lotniczych LOT powiększy się w najbliższych kilkunastu miesiącach o kolejnych 13 maszyn tego typu. Trzeci z nich w ostatnich dniach wykonał pierwszy lot techniczny, co wskazuje, że za kilka tygodni powinien dotrzeć do Polski. Warto dodać, że kolejne MAX-y będą posiadać nowe wnętrze i konfigurację pokładu z fotelami od firmy RECARO.
Kolejny B737-8 MAX, który niebawem trafi do LOT-u, to maszyna o numerach seryjnych MSN 68124 / LN 9436 i przyszłej rejestracji SP-LYB. 31 października br. maszyn została po raz pierwszy uruchomiona i wykonała pierwsze kołowanie, natomiast swój pierwszy lot techniczny MAX odbył 3 grudnia da br. na trasie z Renton do Victorville, z jednym podejściem do lądowania na lotnisko Casco Tri-Cities Airport (PSC). Pierwszy lot trwał 2 godziny i 50 minut. Samolot został przebazowany do Victorville na malowanie i wyposażenie wnętrza samolotu. To trzeci samolot dla PLL LOT z nowej puli MAX-ów, który wykonał pierwszy lot techniczny. Kilka tygodni wcześniej po raz pierwszy w powietrze wzbił się samolot o rejestracji
SP-LYA, a na początku listopada także
SP-LYC.
Nowy MAX LOT-u zabierze na pokład prawdopodobnie 189 pasażerów, a napędzać go będą silniki CFM LEAP-1B. W kwestii konfiguracji pokładu pojawiały się informacje o 183 fotelach na pokładzie, ale póki co nie są one potwierdzone. Na razie też nie wiadomo jeszcze od którego lessora maszyna będzie wynajęta.
Według nieoficjalnych informacji pierwsze trzy z 13 maszyn mają dotrzeć do Polski jeszcze w tym roku. Pierwszy z nich miał przylecieć w drugiej połowie listopada, a kolejne dwa w połowie grudnia. Jednak teraz wiadomo, że pierwszy z nich pojawi się dopiero w grudniu. Nowo odbierane MAX-y będą miały również nowe rejestracje. Zamiast dotychczasowych znaków SP-LV, przypisanych dla floty B737 MAX, samoloty będą posiadać znaki SP-LY (SP-LYA, LYB, LYC, LYD itd.).
Flota LOTObecnie flota PLL LOT składa się z 85 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 15 E195 oraz trzech E195-E2. Pod koniec października LOT wycofał z floty embraera E195 (
SP-LNP).
Przewoźnik oczekuje na dostawę 55 samolotów:
20 airbusów A220-100, 20 A220-300, 13 boeingów
B737-8 MAX oraz dwóch używanych
B787-8 Dreamliner.